Interesse?

Download dan direct de PDF of lees eerst het beknopte overzicht.

Multidisciplinair Masterproject

In het kader van het bevorderen van team ontwerpvaardigheden van Bouwkunde studenten, en meer specifiek van individuele ontwerpvaardigheden van Installatietechnologie studenten, heeft de leerstoel Installaties van de unit BPS (Building Physics and Systems) drie jaar geleden Multidisciplinair Masterproject  Integraal Ontwerpen genitieerd. In het artikel worden de opzet van de projecten van de afgelopen twee jaar gericht op de ontwikkeling van nieuwe duurzameschool-concepten toegelicht, alsmede de achterliggende aanpak en de resultaten uitgelegd. Aan het  project is de ontwerpwedstrijd Integraal Ontwerpen gekoppeld, gesponsord door Techniplan Adviseurs. De uitleg van de externe vakjury over het winnende plannen, alsmede een korte toelichting van de technische concepten sluit de tekst af.

  De in de praktijk gevoelde behoefte-verbetering van de samenwerking tussen de verschillende ontwerpende disciplines in het bouwproces heeft in een recent verleden geleid tot het project Integraal Ontwerpen. Door het initiatief van het bestuur van de afdeling Klimaattechniek van de TVVL is in 2000 met samenwerking van de TU Delft en de BNA het onderzoeksproject Integraal Ontwerpen gestart dat in 2003 werd afgesloten met een slotmanifestatie met als key-note speaker Ken Yeang. Het is voor de leden goed om te weten dat het niet bij dit initiatiefproject is gebleven maar dat door diverse vervolgprojecten de kennisgroei gestaag verder gaat. Het Multidisciplinaire master project aan de Technische Universiteit Eindhoven is hiervan een prachtig voorbeeld. in het Multidisciplinaire master project een complex ontwerpproject als onderwerp genomen waarbij de integrale aanpak en het integrale ontwerpresultaat centraal staan. Dit master project richt zich op de integrale aanpak binnen een complexe ontwerpopgave: het vormgeven van de huisvesting van een internationaal georinteerde academische leefgemeenschap. Leerdoelen van dit project zijn:  – het leren werken binnen een multi disciplinair ontwerpteam;  belangrijke aspecten zijn: onderzoek/analyse, argumentatie, beslissen, uitwerken, presenteren; – het leren omgaan met een complexe ontwerpopgave binnen een beperkte tijd; – het ontwikkelen van inzicht / ont werpvaardigheden voor een integrale aanpak.

Auteur(s): ir. P. Savanovic, prof.ir. W. Zeiler 

Lees meer in de PDF